Kosthold i Veslefrikk

Mat- tilbudet i barnehagen er en stor del av barnas totale kosthold og derfor en viktig bidragsyter for et sunt og variert kosthold. Vi har også fokusert på måltidet som en pedagogisk arena og sett på viktigheten rundt det å få en pustepause i hverdagen, ta seg tid til å samtale og unngå forstyrrelser rundt måltidsituasjonene. Barna elsker å hjelpe til med alle store og små gjøremål i barnehagen og måltidene er absolutt intet unntak, dette legger vi tilrette for.

Frokost/Lunsj

To ganger i uka leveres det ferskt brød på døra fra Sevaldsen. Vi prøver å rullere på pålegget, slik at det blir variasjon i tilbudet. Vi har fokus på å servere grønsaker til både froskost og lunsj, som ekstrasnack etter at barna er ferdig med brødmaten.

• Grovt brød (85 % grovhet)/ grove knekkebrød eller ved enkelte anledninger havregrøt til frokost.
  • Pålegg: skinke, kaviar, makrell, ost (gul og brun), salami, leverpostei, trønderfår, prim, servelat, morrpølse, eple og banan
  • Grønsaker: gulerøtter, kålrabi, salatblad, agurk, tomat, sukkererter og paprika
  • Drikke: melk og vann (lett og skummet melk).

Varmmat

All varmmat blir levert fersk til oss fra Elgsaas. Dette tilbudet er populært blant barna, i all hovedsak er det gode norske råvarer som danner basisen for alle våre varmmåltid.

• I fast turnus spiser vi fiskbaill, blandabaill, fiskepudding og fiskekaker.
  • Tilbehør: gulerøtter, potet, kålrabi, potetstappe og bacon

Frukt og ettermiddagsmåltid

• Oppskjært og variert frukt med knekkebrød som supplement.
  • Frukt: banan, eple, pære, appelsin, klementin og andre sesongfrukt som melon, forskjellige typer bær og kiwi.
  • De yngste får tilbud om yoghurt.

Turmat/tursnacks

• Vi tar også med sunne alternativ når vi skal på tur i skog og mark eller til andre destinasjoner.

Bursdagsfeiring

• Barna velger ut sin favoritt frukt til sin egen bursdag. Da spiser vi fruktsalat eller oppskjært frukt.

Barna er en del av en aktiv hverdag her i Veslefrikk og vi mener nå at vi har funnet en fin balanse mellom aktivitet og påfyll av viktige næringsstoffer.